כולנו שמענו על השיגעון שרץ באירופה כבר כמה שנים טובות שנקרא טיסות לואו קוסט, אבל מה זה בכלל?
עם היווצרות הגוש האירופי ופתיחת הגבולות והשמיים באירופה, צצו להן אינספור חברות תעופה הפועלות על מודל עסקי מדהים שאומר בגדול שיש להוזיל את כל העלויות למינימום!
איך מוזילים עלויות ומגיעים להפרשים כה משמעותיים מחברות תעופה סדירות? הנוסחה להוזלת המחירים לא כזו מסובכת.
לאן טסים?
רוב החברות מפעילות מטוסים לטווח קצר מסוג בואינג (B737) ואיירבס (A319, A320) עם טיסות שלא אורכות יותר משעתיים שלוש. מטוסים מסוג זה נחשבים לחסכוניים יותר מבחינת התחזוקה וצוות.
עובדה נוספת שמשפיעה על עלויות הטיסה היא נמל התעופה. חברות לואו קוסט נוטות לא לפעול מערים מרכזיות וגדולות ועל כן הן טסות למספר אדיר של יעדים יחסית קטנים ברחבי היבשת. במידה והן כן מפעילות טיסות לערים מרכזיות, היעד לא יהיה שדה התעופה הראשי אלא שדה משני (לוטון או סטנסטד בלונדון למשל ובפריז לה בורג'ה). שדות תעופה קטנים יותר דורשים תשלומים נמוכים יותר מהשדות הגדולים. לכן בטיסה הבאה שלכם ללונדון עם איזיג'ט למשל, אל תצפו לנחות בהית'רו.
המטוס לא עומד!
לא משנה באיזה שדה תעופה נמצא המטוס, חוץ מעלויות קבועות אותן הוא נדרש לשלם, קיים תשלום לפי שעה, ממש כמו בחניון עירוני רק שפה הסכומים גבוהים פי כמה. תלוי בשדה התעופה, שעת חנייה יכולה לעלות בין כמה מאות לכמה אלפי יורו! לכן כל שעה שהמטוס מושבת, זו שעת הפסד, כיוון שהיה יכול להטיס בתשלום נוסעים במקום זאת.
דייל או מנקה?
חברות תעופה אלו עלו על טריק נוסף כדי לחסוך. הרי יש צוות במטוס, אז למה לשלם לחברה חיצונית כדי שיבואו לנקות את המטוס? עם תום ירידת הנוסעים, הדיילים מחליפים את המדים בסינר ושואב ומתחילים לצחצח את המטוס. מהר אין זמן עד עליית הנוסעים הבאה!
רוצים לאכול? שלמו
חברות הלו קוסט, גילו כבר מזמן את הפוטנציאל במכירת מזון ומשקות במהלך הטיסות במקום הגשתו בחינם! לדברי ענק הלואו קוסט EasyJet, "אין כזה דבר ארוחת צהריים בחינם – אז אנחנו לא מציעים!". בטיסות מסוג זה למשל, ארקיע מתמכרת ארוחות חמות ב19$, באיזיג'ט, ניתן לרכוש כריכים ב2.5-4 ליש"ט, בהתאם לטיסה. בזכות העובדה שעלות הארוחות אינה גלומה יותר במחיר הטיסה, מחיר כרטיס הטיסה יורד בסכום ניכר.
קונים ישירות
במדינות רבות, חברות התעופה העדיפו לדלג על סוכני הנסיעות ולהתמקד באינטרנט. במקום שהכרטיס ימכר דרך סוכן נסיעות, חברות התעופה מציעות אותו למכירה בעצמם. בשיטה זו של ויתור על הגורם המתווך, המחיר לצרכן יורד בכ10-15%.