מאז קום המדינה, אזרחי ישראל התרגלו לעובדה שכדי לטוס לחו"ל חייבים לעבור בנתב"ג (BGN), שדה התעופה, לוד או איך שאתם מעדיפים לקרוא לזה, בקיצור שדה תעופה אחד, הלא הוא נמל התעופה הבינלאומי על שם בן גוריון. אכן למעלה מ95% מתנועת הנוסעים בנמלי התעופה של ישראל, עוברת דרכו. בסדרת המאמרים הקרובה, נראה לכם כמה אלטרנטיבות אשר פעמים רבות לא רק שיקצרו לכם זמנים אלא יוכיחו עצמן ככדאיות יותר מבחינה כלכלית!
נמל התעופה עובדה – אילת
נמל התעופה עובדה (VDA) נקרא על שם הבקעה בה הוא שוכן במרחק של כ40 ק"מ מעיירת הנופש הדרומית אילת (ETH). זהו נמל התעופה השני בגודלו בישראל ומשמש גם כבסיס טיסה עבור חיל האוויר.
נמל עובדה הרבה פחות מוכר לנוסע הישראלי גם בגלל מקומו אבל בעיקר כי הטיסות אליו וממנו, פונות בעיקר לתיירים המגיעים לנפוש באילת. כל חברות התעופה הישראליות (אלעל – LY, ישרייר – 6H, ארקיע – IZ וסאנדור – 2U) פועלות בו במתכונת כזו או אחרת. חברות אלו בדרך כלל מפעילות טיסות שכר עבור קבוצות, משרדי נסיעות ובתי מלון למדינות מערב אירופה, סקנדינביה ורוסיה. כך למשל רשת מלונות ישרוטל משווקת בצרפת חבילות הכוללות טיסה לאילת ושהייה באחד ממלונות הרשת. כיוון שאלו מטוסים גדולים במיוחד, אין באפשרותם לנחות בשדה התעופה של אילת (ETH). בעובדה למשל ישנם 2 מסלולים להמראות ונחיתות, הראשון באורך 2.6 ק"מ והשני 3 ק"מ.
בנוסף לחברות אלו, חברות תעופה רבות מאירופה פועלות באותה מתכונת ומציעות את שירותיהן ללקוחות באנגליה, צרפת, סקנדינביה (ממשלת פינלד מסבסדת חופשות בישראל!) עם חברת פינאייר – AY, גרמניה, פולין, רוסיה (אארופלוט – SU)…
למה זה מעניין אותנו?
מה מעניין אותנו איך תיירים באים לארץ, כמה ולמה הם משלמים? כיוון שרוב הטיסות הפועלות בקו של עובדה הן טיסות שכר, שעבורן כל שעה על הקרקע שווה אלפי $, לכן המטוס חייב לצאת כמה שיותר מהר בחזרה ולחזור לעבוד. פעמים רבות, במצבים של לחץ עונתי (תחילת פסח למשל) רוב התנועה מתבצעת בכיוון אחד, כלומר התיירים באים מאירופה ארצה, אבל לא חוזרים לאחר כמה שעות, אבל המטוס כן… כדי שישתלם למפעיל הטיסה להפעיל אותה ולכסות חלק מההוצאות, הוא ינסה למכור מושבים בטיסה הריקה (empty leg). אותו מצב נוצר בסוף השהיות כשהתיירים חוזרים לארצם, אבל כבר אין מי שיטוס ארצה. עבדכם הנאמן לדוגמה בילה את הסילבסטר האחרון בפריז (PAR) ושילם 185$ עבור הטיסות בלבד, כולל מיסים. זו היתה טיסה של אלעל על מטוס בואינג כלשהו והיינו כ20-30 נוסעים בסך הכל.
קחו בחשבון שהדילים הללו מוצעים בדרך כלל לאילתים, עבורם זהו פתרון נוח במיוחד אך כל אחד יכול להזמין טיסה שכזו, בתנאי שסוכן הנסיעות שלו ידע למצור אחת שכזו.
בגלל המרחק הגדול בין עובדה לכל צורת סיויליזציה חוץ מאילת, מומלץ לשלב זאת עם שהייה קצרה בעיר הדרומית. מדי שעה יוצא אוטובוס מאילת לבאר שבע שעובר בנמל התעופה (קו 392) או שאפשר להזמין מונית (לא חסרות באילת).
כמובן שבעובדה תמצאו חנות דיוטי פרי בה תוכלו לרכוש מכל טוב, מזנון, בית קפה, סניף בנק אוצר החייל וחנות מזכרות. זה לא נתב"ג, אבל גם טוב,
טיסה נעימה
היי, תודה על המידע, האתר מאוד מעניין.
איך מזמינים טיסה מעובדה?