בפעם המי יודע כמה, אלעל (LY) הודיעה שהיא שוב מעלה את היטלי הדלק שלה בטיסות השונות. התוספת החדשה תקזז מארנקו של הנוסע בין 13$ ל50$ לכיוון, בהתאם ליעד.
אלעל טוענת, די בצדק, שהיא מושפעת מהמצב הגיאו-פוליטי באזור אשר מקפיץ את מחירי הנפט בעולם. עד כה הכל מובן, אך שוב אנו הצרכנים צריכים לשאול את עצמנו ואת הנהלת אלעל כמה שאלות ;
• אלעל העלתה את היטלי הדלק לכרטיסים חדשים שהונפקו אחרי ה05/01/12, זאת בתקופה שמחירי הדלק הסילוני היו באחת הנקודות הנמוכות ביותר בשנה האחרונה. מישהו אמר צדק חברתי?
• בנובמבר האחרון מחירי הדלק הסילוני היו די זהים למחירים הנוכחיים. "תודה" שלא העליתם עד עכשיו, אבל איפה ההיגיון?
• האם נוסעי המחלקות המשודרגות (ראשונה ועסקים) צורכים פחות דלק? אחרת איזה הסבר ניתן לתת לעובדה שעל טיסה לניו יורק למשל, הנוסע במחלקת תיירים יאלץ להוסיף 50 דולרים נוספים על היטל הדלק לעומת אלו הטסים במחלקת עסקים שיוסיפו רק 20$.
• רק מחצית ממטוסי החברה מתדלקים בארץ, השאר ביעדים השונים בהם נמצאים. כיצד מסבירים קברניטי החברה שעליית המחירים היא רק אצלם ולא בחברות זרות. הרי בניו יורק כולם מתדלקים מאותם ספקים, כנ"ל לגבי נמל התעופה שארל דה גול בפריז (CDG) ובנגקוק (BKK)…
כרטיס טיסה מחולק ל3 מרכיבים עיקריים : מחיר בסיס (הכרטיס עצמו), מסים והיטלים (בעיקר דלק אך בארץ גובים גם היטלי בטחון!). העמלה הניתנת לסוכני הנסיעות נגזרת ממחיר הבסיס בלבד וכך יוצא שחברות רבות נוטות לנפח את עלויות הדלק וההיטלים השונים על מנת להגדיל את הנתח שלהן.
כיוון שעסקאות רבות בתחום התעופה והתיירות בכלל משולמות באשראי, רוב סוכני הנסיעות לא מוכנים לספוג את העלויות הללו ונוטים להוסיף אחוזים (בודדים) לאותם היטלים. אחוזים אלו ישמשו לכיסוי אותם עלויות נוספות.
כך נוצר מצב שעליה של 13$ לכיוון, שהיא בעצם תוספת של 26$ לכרטיס הטיסה, תתורגם ל28-30$ עבור הלקוח הסופי. בטיסות לארה"ב למשל היטלי הדלק מסתכמים ב538$!
מעניין מתי יישבר המונופול של החברות המקומיות ויפתח שוק תעופה אמיתי עם טיסות זולות לעולם כולו!