ראש ממשלת טורקיה, ארדואן, הודיע בשבוע שעבר על כך שהמדינה מכניסה את הפרויקט להקמת נמל תעופה שלישי, להילוך גבוה. לפי התכנון, הנמל החדש אשר יבנה בצידה האירופאי של איסטנבול (IST), יכיל תחילה כ100 מיליון נוסעים, אך עם סיום כל השלבים, יוכל לספק פתרון ל150 מיליון נוסעים מדי שנה.
תקציב הפרויקט הלאומי עומד על כ6 מיליארד דולרים ובא לתת מענה להתפתחותה של טורקיה בשנים האחרונות והפיכתה של חברת התעופה הלאומית, טורקיש איירליינז (TK), לאחת החברות המובילות בתחומה בעולם ובאירופה בפרט. עלייתן של חברות תעופה נוספות באזור, דוגמת פגסוס איירליינס (PC), תרמה גם כן לרצונה של הממשלה להפוך את איסטנבול לבסיס פעולה מרכזי (HUB) למיליוני נוסעים. מיקומה של איסטנבול מעניק לעיר יתרון עצום על מטרופולינים אחרות באירופה ומשמשת למעשה כשער כניסה למזרח עבור אירופה והפוך.
בהקמת נמל תעופה שליש בסדר גודל כה גדול, איסטנבול תתייצב לצידן של ערי ענק בעולם להם 3 נמלי תעופה פריז (PAR), לונדון (LON) ורומא (ROM).
עם תחרות עולה וגואה מצד ערים שונות באירופה, גם פרנקפורט (FRA) ואמסטרדם (AMS) ונמלים אחרים באותה עיר ומדינה, אטטורק (IST) וסביהה (SAU), אין ספק שהתחרות על חברות התעופה והנוסעים תראה את אותותיה מבחינת הוזלת עלויות לנוסע.
להערכת גורמים שונים בממשל הטורקי, השלב הראשון של הפרויקט אמור להסתיים בעוד כ3 עד 4 שנים ומיד אחריו יתחיל השלב השני של הרחבת הנמל לקיבולת מקסימלית.